Raping Sonia - Dom kom, dom såg, dom segrade!

Jag har precis spenderad 5 hårda men roliga dagar med 3/4 av bandet Raping Sonia från Stockholm. Micke, Lea och Jonatan kom hit i Söndags kväll efter en lång bilfärd. Jag lät dom lasta av deras personliga grejer hemma hos mig och sen drog vi direkt iväg till studion för att packa och rigga upp trummorna (Detta är alltså dag 1). Jag satte upp och kopplade in alla mickar så vi skulle vara redo att köra igång direkt på Måndag morgon. Vi hade planerat in att dom skulle ha Mån-Fre på sig att sätta alla sina grejer innan dom skulle åka hem igen, varefter jag nu har 2 veckor på mig ungefär att mixa och mastra allt material.


Micke tog med sig sitt egna trumset vilket måste vara ett av dom mest välljudande jag har varit med om än så länge. Micuppsättningen var ganska basic; D6 på kaggen (5cm in i hålet vinklad mot klubborna). 421'an på toppvirvel (vinklad in mot virvelns mitt snarare än slagytan, då jag ville ha mer av virvelns härliga ton istället för anslagen). SM57 på botten (15cm under sejjarmattan ungefär). mb75 på pukorna (vinklade väldigt rakt ner för att få med mycket puka eftersom Micke ville att dom skulle låta väldigt stora). C2'orna på Hihat och Ride. SE1A i X/Y på överhäng och så sist MT49 till rummet ungefär 2 meter från trummorna, 1½ meter upp vinklad mot mitten av trumsetet.

Dag 2: Vi var i studion nån gång mellan 11-12 och satte igång med inspelningen direkt. Något jag blev väldigt impad över var att Micke valde att köra trummorna utan någon slaskgitarr, alltså bara rakt över klicket. Det gick hur bra som helst och efter lite drygt 5 timmar var vi helt färdiga med trummorna.
Bassisten hade inte möjlighet att följa med så Jonathan och Micke spelade in den istället. Dom fick låna min Peavey Grind bas som vi lajnade in i Soundtracs bordet via Vintage Design DI-boxen.

Jonathan Bas
Taggad trummis!                                  Micke på basen.                                    Jonathan på basen.

Basen blev vi färdig med samma dag, tror vi var i studion ungefär 12 timmar sammanlagt med lunch och pauser inräknat. Lea bjöd på kyckling nån gång mitt på dagen, önskar också att jag hade en riktig kock i bandet...
Det sista vi gjorde innan vi stack hem var att kolla ungefär vad vi skulle köra för gitarrljud, vi fick leta ett litet tag men vi hittade 3 pedaler som fungerade perfekt.

Dag 3: Gitarrdag! Hela dagen spenderades till att lägga gitarrer på alla låtarna. Sättet vi valde att köra på var att spela in 3 olika pedaler in i bordet genom V-Design boxen och sen använda oss utav Guitar Rigs högtalarsimulator för att få ett mer levande ljud. Pedalerna som användes var en California Sound till grind/metal låtarna, en Jemini till dom lite rockigare låtarna och sen Jonathans egna Blackstar till solon och fills.


Pedaler.

Gtr                                  Besökare
Jonathan på gitarr.                                                                               Mina ungars rum som dom fick sova i.

Dag 4: Solo/Sång hela dagen. Vi började spela in lite solo under föregående kväll men eftersom Jonathan kände sig oinspirerad och klockan blev mycket så lät vi det vänta, vi hade ju gott med tid på oss. Vi började med sång/growl/skrik/stön direkt när vi kom dit och tog sen en paus för solon på eftermiddagen. Allt blev färdigt och det var en salig blandning av sångstilar dom använde sig utav. Alla vokaler spelade vi in med MT49 mikrofonen för jag var sugen på att testa den på sång eftersom jag inte gjort det sen jag bytte rör i den. Ja det och att den kändes mest passande.
När det var klart så brände jag ut en skiva med alla låtar så att dom skulle kunna lyssna igenom allt i lugn och ro i lägenheten och bestämma sig över om det var någonting som skulle göras om.

Jonatan Scream
Lea.                                                    Micke.                                                 Jonathan.

Under kvällen bestämde dom sig för att det skulle sjungas om på 2 låtar och så var det lite stämmor som skulle tas bort. Dom bestämde också att eftersom allt hade gått så fort så skulle dom åka hem kvällen efter istället för på Fredagen som det var tänkt. Grattis på födelsedagen föresten Lea!

Dag 5: Sagt och gjort så gjorde vi några omtagningar på sången och efter det satte sig jag och Micke och mixade den första låten så att jag skulle ha något att utgå ifrån när jag tar itu med resterande låtar. Det tog ungefär 4 timmar och resultatet låter riktigt, riktigt bra. Troligtvis kommer detta bli det bästa materialet som kommit ut ur min studio än så länge. Fick tillåtelse att ta en av låtarna till min EPK (Electronic Presskit) som kommer vara färdig i slutet av året där jag samlar både ljud och bild material för att göra fortsatt reklam för studion.
Efter det så packades alla grejer ihop i bilen, vi stack iväg till Max så dom fick sig lite energi innan bilresan. Drog hem till mig där dom tog sina personliga saker och sen sa vi adjö till varandra.



Som det lät så var dom otroligt nöjda med vistelsen och jag kan absolut inte klaga jag heller. Det var jäkligt roligt att få spela in ett så engagerat band och jag ser verkligen fram emot att fortsätta mixa resten av låtarna. Tänkte att jag skulle lägga upp mixningen av den låten jag väljer att använda till min EPK här på bloggen så att alla nördar får sina sinnen tillfredsställda. Ska även kasta ihop en video att lägga upp senare i veckan.


Kommentarer
Postat av: Micke

Tack för allt! Har varit sjukt kul att vara uppe i Östersund hela veckan och spela in! :D Resultatet blev ju häpnadsväckande bra också! Jag och hela raping sonia tackar och bockar och önskar dig och din studio all lycka i framtiden!

2009-10-23 @ 01:35:06
Postat av: Lea

tack för allt, kommer bli svinkul ! får komma upp till östersund snart igen och bjuda på en orgasmisk liveshow hah ! :D

puss !

2009-10-23 @ 13:47:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0