Prostata - Reamping, mixning och det färdiga resultatet!

Vanligtvis brukar jag ta väldigt god tid på mig när det gäller mixning och mastring, men för att vara effektiv så har jag kommit fram till att jag måste få mer gjort under kortare tid för att spara in pengar åt mina klienter och för att kunna boka in mer jobb. Så denna gång körde jag stenhårt och slog ett personligt rekord; inspelning, mixning och mastring av 9 låtar på endast 5 dagar! Det enda som tog lite längre tid än jag hade räknat med var reampingen av gitarrerna men annars flöt det på riktigt bra.

Reampingen: Tog bort högtalarsimulatorn ifrån inställningarna i Guitar Rig så att det inte skulle bli kaka på kaka. Sen körde jag ut ljudet från ljudkortet in i "Monstret" där jag krämade på så mycket som kändes rimligt för att få lite härlig rördistortion. In i en Hughes & Kettner låda som jag sedan mickade upp med en SM57 rakt in i konen som jag spelade in igen genom mixerbordet. Resultatet blev ett otroligt tjockt och förvånansvärt rent ljud, men som ändå lät brutalt. Det var lite för rent för Prostatas smak så jag fixade lite extra dist genom att dra på kompressorn rejält sen i mixningsprocessen.

Reamping på prostata.

Mixningen: Trummorna var väl egentligen det enda som jag lät hållas någorlunda rent utan överdriven kompression. Kaggen gejtade jag, la på en EQ för lite botten och klick och sen en multibandskompressor för att accentuera just det jag tog fram med EQ'n. Virveln gejtade jag och städade upp med EQ'n innan jag körde den ett varv genom "Monstret". La sen på en EQ igen för att få fram den i mixen, på med en kompressor för att hålla den i schack och sen pitchade jag upp den 3cent för att den skulle komma fram lite mer under dom snabba partierna. Både jag och trummisen föredrog en högt stämd virvel för detta projekt (vilket jag iofs alltid gör, 13" for the win! :)). Pukorna la jag på en EQ och kompressor på, dom passade in direkt trots att dom var triggade och utan någon annan mic för att ta fram dom. Overheadsen tog jag bara och körde genom en EQ som drog bort ganska mycket botten och tog sen fram cymbalerna runt 10khz, ingen kompressor. Rumsmicken städade jag upp med EQ och sen en väldigt mild kompressor på den för att få ett jämnt och sammanhållet ljud på allt. Denna fick jag även fasvända för att det skulle låta som det skulle. Tog sen alla spåren och la dom i en BUS som jag la en kompressor och ett rumsreverb på.
Basen körde jag en ren signal på med en Ampeg förstärkarsimulator och en hård kompressor. Vi körde en signal igenom en basdist samma dag som vi spelade in också, den la jag bara en gate och en hård kompressor på.
Gitarrerna fick ett ansiktslyft av en EQ som städade bort lite bas och mellanregister och sen drog jag upp litegrann rint 3-4khz tror jag det var. Sen en riktigt hård kompressor på båda för lite extra dist som sagt. Panorerade 100% åt varsitt håll och utan dubbar.
Sången blev även den väldigt hårt komprimerad. Dubbade den på 3 av låtarna och på dubbarna körde jag ett väldigt lätt reverb på för att få iallafall lite djup i ljudbilden.

Mastringen: Upp med lite bas och diskant med EQ'n. Breddade på diskanten och lite mids i stereobreddaren. Multibands kompressorn fick jobba litegrann i bas och lite hårdare i diskanten. Sen en kompressor på hela alltet som fick upp volymen till dagens standard. Referenslyssnade mot Cannibal Corpse's nya skiva eftersom jag vet att den är väldigt välmixad och jag tyckte faktiskt det jag gjorde höll emot ganska bra. Det var absolut inte lika brett men det ska det ju inte vara heller med tanke på stilen.

Resultatet: Gå in på http://www.myspace.com/prostataosd så får du kolla själv och avgöra.

Kommentarer
Postat av: Kjell

Lådan är antagligen en vintage Malmberg;)

2009-10-10 @ 00:38:52
Postat av: Christofer

Jasså du din lömska fan, aja vi kan väl låtsas då :P Bra låter den iallafall :)

2009-10-10 @ 13:42:29
Postat av: Kjell

He he;) de ska va rätt å redigt! Trodde de va en vintage marshall först, men enl tony backlund är det fömodligen en malmberg

2009-10-11 @ 01:38:54
Postat av: Christofer

Man lär sig något nytt varje dag :)

2009-10-11 @ 22:20:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0